Την Πέμπτη στην ολομέλεια το νομοσχέδιο – κόφτης για την ιθαγένεια

Μοιραστειτε το

Θεωρούμε, το είπαμε και χθες, ότι στην πραγματικότητα, αυτές οι αλλαγές είναι προς το χειρότερο. Δυσκολεύουν περισσότερο την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας και όλα αυτά εν ονόματι της διαφάνειας και αδιαβλητότητας των διαδικασιών. Ιδιαίτερα στα άρθρα 3, 5 και 6 και σε άλλα, αλλά κυρίως σε αυτά, που αποτελούν και τον κορμό αυτών των αλλαγών.

Πιο ειδικά, επιτρέψτε μου να αμφισβητήσουμε τον ισχυρισμό, ότι αντικείμενο των τροποποιήσεων του Κώδικα Ιθαγένειας είναι η απλοποίηση των διαδικασιών, με πιο ουσιαστική συμμετοχή των πολιτογραφούμενων, στην κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας. Κατά τη γνώμη μας, γίνεται ακόμα πιο δύσκολη η απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας, που θα μπορούν να την πάρουν, μόνο όσοι έχουν χρήματα ή αν στερηθούν τα πάντα, φυσικά, ώστε να πληρώσουν τα υπέρογκα παράβολα και να περάσουν από τους διάφορους κόφτες, που εισάγει το νομοσχέδιο.

Αναφέρεται ότι, σκοπός του παρόντος σχεδίου νόμου, είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, η επιτάχυνση διαδικασίας, η αντικειμενικότητα, η διαφάνεια, η ισονομία. Πολύ ωραίες λέξεις, ποιος θα διαφωνήσει, τις οποίες όμως τις επικαλούνται όλες οι κυβερνήσεις, διαχρονικά. Άρα είναι, πλέον, κενές περιεχομένου. Αλλού στοχεύει το νομοσχέδιο, όπως προαναφέραμε.

Σε σχέση με τους ουσιαστικές προϋποθέσεις, που τίθενται για την απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας. Καταργεί την παράθεση και περιγραφή των ουσιαστικών προϋποθέσεων και του τρόπου διακρίβωση τους, μεταφέροντας τα στα επόμενα άρθρα. Προσθέτει το απαράδεκτο ταξικό κριτήριο, για το ελάχιστο δηλωθέν ετήσιο εισόδημα, του οποίου το ύψος θα καθορίζεται, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ιθαγένειας, αλλά δεν θα είναι κατώτερο, από το ετήσιο σύνολο των μηνιαίων αποδοχών του ανειδίκευτου εργάτη. Δηλαδή, μπορεί αυθαίρετα ο Γενικός Γραμματέας, να ορίσει ακόμη υψηλότερο εισόδημα. Αποκλείονται, έτσι, άνεργοι, χρόνια πάσχοντες, άλλες κατηγορίες και ένας μεγάλος αριθμός οικονομικών μεταναστών, που ζουν και εργάζονται για πολλά χρόνια στη χώρα, όμως εξαναγκάζονται από τους εργοδότες, σε μερική ή ολική μαύρη εργασία. Εξάλλου, έχει μια αξία να μας πει η κυβέρνηση, πόσοι Έλληνες πολίτες έχουν λιγότερο εισόδημα από αυτό που ζητούν από τους μετανάστες, που θέλουν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια.

Σε σχέση με τους λόγους ασφαλείας, που επικαλείται το άρθρο 4, νομίζω ότι δεν πρόκειται για κάποια ουσιαστική αλλαγή. Ότι ήταν πριν είναι και τώρα, με επιμέρους βελτιώσεις στη διατύπωση. Είναι κάτι που δεν το νομοθέτησε τώρα η Νέα Δημοκρατία, όπως είπαν ορισμένοι από τους βουλευτές της, αυτό υπήρχε πάντα και πάντα υπάρχει σε ένα κράτος, αυτή η διατύπωση, περί δημόσιας τάξης και κρατικής ασφάλειας και πάει λέγοντας.

Σε σχέση με τα δικαιολογητικά πολιτογράφησης. Προστίθεται ως ξεχωριστή προϋπόθεση, ως προαπαιτούμενο, το πιστοποιητικό επάρκειας γνώσεων και πολιτογράφησης, που θα πρέπει να υπάρχει όταν κατατίθεται η αίτηση πολιτογράφησης. Δηλαδή, μπαίνει ένας επιπλέον κόφτης, όπως φαίνεται.

Διαδικασία πολιτογράφησης, στο άρθρο 6. Αυστηροποιείται το σύστημα εξετάσεων, αφού πλέον θα είναι γραπτές πανελλαδικές, με την καθιέρωση τράπεζας θεμάτων. Εμείς ως Κ.Κ.Ε., είχαμε καταψηφίσει τη ρύθμιση αυτή που είχε φέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, που εισήγαγε τις εξετάσεις για τη γλώσσα, τον ελληνικό πολιτισμό, ιστορία, πολιτικούς θεσμούς και άλλα, για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Είχαμε επισημάνει -το ίδιο θα πούμε και τώρα- αυτό θα οδηγήσει στο να ξεφυτρώσουν, διαφόρων ειδών φροντιστήρια και να κερδοσκοπήσουν κάποιοι, σε βάρος των αιτούντων την ελληνική ιθαγένεια. Το ελληνικό κράτος, ποτέ και με καμία κυβέρνηση, δεν φρόντισε να οργανώσει την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στους χιλιάδες οικονομικούς μετανάστες, που ζουν και εργάζονται εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας και πληρώνουν φόρους και ασφαλιστικά ταμεία.

Το ίδιο κάνει και με τους αναγνωρισμένους πρόσφυγες, που τους πετάει στο δρόμο ή τους στοιβάζει στους υπερπλήρεις καταυλισμούς όπως και στη Μαλακάσα που είχαμε και το τραγικό συμβάν του θανάτου από κορονοϊό ενός Αφγανού πρόσφυγα. Καμία μέριμνα για το πώς θα ζήσουν, πώς θα συνενωθούν αυτοί οι άνθρωποι. Το κράτος δεν φρόντισε ποτέ να τους διδάξει την Ελληνική γλώσσα.

Επιστρέφοντας όμως στο σχέδιο νόμου. Θα απαιτείται πλέον επιπέδου Β1 απολυτήριο γυμνασίου και για την παραγωγή γραπτού λόγου, ενώ επίπεδο Β1 προβλεπόταν για κατανόηση παραγωγή προφορικού -όχι γραπτού λόγου, προφορικού- και κατανόηση γραπτού λόγου, ενώ για παραγωγή γραπτού λόγου απαιτούνταν επιπέδου Α1. Επιπλέον, θα απαιτείται βαθμολογία 80% για την επιτυχία στις εξετάσεις τόσο στη γλώσσα, όσο και στις λοιπές ενότητες. Θα απαιτείται, επιπλέον παράβολο 250 ευρώ για εξέταστρα που μαζί με τα 550 ευρώ που απαιτούνται για την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης, το συνολικό κόστος για παράβολα θα φτάνει τα 800 ευρώ. Επίσης, θα προβλέπεται προφορική διαδικασία για τους αιτούντες που έχουν υπερβεί το 67ο έτος της ηλικίας τους ή με σωματική αναπηρία άνω του 67% ή που έχουν διαγνωσμένη από τις αρμόδιες μονάδες διάγνωσης και με έκθεση πιστοποιητικών μαθησιακών δυσκολιών του Υπουργείου Υγείας, μαθησιακή δυσκολία. Ενώ προβλεπόταν σχετικά ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, οι αιτούντες άνω των 65 ετών ή άνω των 55 ετών που έχουν ζήσει νόμιμα για 20 συνεχή έτη, εξετάζονται σε επίπεδο Α2. Επίσης, προβλεπόταν η μερική ή ολική απαλλαγή των αιτούντων που έχουν πιστοποιημένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα σωματική ή ψυχική αναπηρία άνω του 67%. Φυσικά, ούτε στις διατάξεις αυτού του σχεδίου νόμου προβλέπεται ο τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να εξεταστούν διάφορες κατηγορίες ατόμων με αναπηρία, όπως κωφοί, τυφλοί. Το είπαμε και χθες αυτό, για κωφούς, τυφλούς, τετραπληγικούς, ούτε καν προβλέπεται η εξέταση των κωφών με διερμηνείς. Σας είπαμε, είναι σοβαρό θέμα αυτό που απασχολεί αρκετούς ανθρώπους, συμπολίτες μας με τέτοιου είδους προβλήματα και πρέπει να δοθεί λύση σε αυτό.

Δεν προβλέπεται πλέον, η απαλλαγή από τις εξετάσεις για τους αιτούντες που έχουν αποφοιτήσει από σχολείο δεύτερης ευκαιρίας, από Ελληνικό ΤΕΙ. Μόνο από ΑΕΙ, -κατά τα άλλα, έχουμε την λεγόμενη ενιαία ανώτατη εκπαίδευση- ή που κατέχουν πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Δεν προβλέπεται πλέον, η δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων κατά της εισήγησης για την απόρριψη της αίτησης. Δηλαδή, η απλή και προβλεπόμενη για όλους προσφυγή στη διοίκηση, παρά μόνο αίτηση ακύρωσης ενώπιον του διοικητικού εφετείου. Δηλαδή, επιπλέον δικαστικά έξοδα, επιπλέον προσχώματα, δυσκολίες και πάει λέγοντας. Πλέον, θα απαιτείται συνέντευξη για την πλήρωση των προϋποθέσεων της συμμετοχής στην πολιτική ζωή και την ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και για τους ομογενείς που διαμένουν στη χώρα. Εξαιρούνται της διαδικασίας ομογενείς με τους ειδικούς εφαρμοστικούς νόμους.

Σε σχέση με τη διαδικασία επί αιτήσεων διαπίστωσης ιθαγένειας, στο άρθρο 10. Αναφέρονται συγκεκριμένα και περιοριστικά πλέον οι περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να κάνει αίτηση διαπίστωσης ιθαγένειας μόνο για τέκνα εντός γάμου, από γονείς που απέκτησαν εκ γεννήσεως την Ελληνική ιθαγένεια, μετά τη γέννησή του ή για τέκνα εντός υποστατικού γάμου από Έλληνα πατέρα, με γέννηση πριν τις 18/07/1982 ή για τέκνα ενός ανυπόστατου γάμου Ελληνίδας μητέρας, με γέννηση πριν τις 08/05/1984. Και εδώ προστίθεται ένα επιπλέον παράβολο των 100 ευρώ.

Σε σχέση με την αμφισβήτηση ιθαγένειας. Αναφέρονται συγκεκριμένα και περιοριστικά πλέον οι περιπτώσεις αμφισβήτησης της ιθαγένειας, ενώ πριν δεν αναφέρονταν συγκεκριμένα και περιοριστικά. Όμως, ακόμα και αυτές οι περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις, είναι γενικές και χωράνε εύρος περιπτώσεων αμφισβήτησης. Επιπλέον, ενώ προβλεπόταν ότι αν το ζήτημα της αμφισβήτησης δεν είχε απαντηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών εντός 9 μηνών, τότε αυτό γινόταν υπέρ της Ελληνικής ιθαγένειας του ενδιαφερόμενου. Τώρα, προβλέπεται προθεσμία έξι μηνών για απάντηση από τον Γενικό Διευθυντή Ιθαγένειας, χωρίς όμως, να λύνεται η αμφισβήτηση υπέρ του ενδιαφερομένου σε περίπτωση παρόδου της προθεσμίας.

Στο άρθρο 12. Σε σχέση με τη διάθεση εσόδων από παράβολα. Η διάθεση των παράβολων εξολοκλήρου, θα κατευθύνεται στην προς τη Γενική Διεύθυνση Ιθαγένειας, η οποία συστήνεται με το άρθρο 13 του παρόντος σχεδίου νόμου.

Δεν προβλέπεται πλέον η κατεύθυνση του 15% στους ΟΤΑ, στους δήμους, και το 50% στο Υπουργείο Εσωτερικών. Η γνωστή λογική της ανταποδοτικότητας και της κάλυψης των αναγκών με «χαράτσια» και «μπαλώματα». Αυτό σηματοδοτεί.

Στο άρθρο 17, σε σχέση με τη σύσταση οργανικών θέσεων στη Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας. Θέσεις εργασίας και υποδομές χρειάζονται οι υπηρεσίες που χειρίζονται ζητήματα ιθαγένειας, όπως και όλες οι υπηρεσίες, βέβαια, που ασχολούνται με άδειες διαμονής, ασύλου και τα λοιπά, για να μην υπάρχουν οι πολύχρονες αναμονές, αλλά και για να είναι ανθρώπινες οι συνθήκες εργασίες των υπαλλήλων και η εξυπηρέτηση των αιτούντων. Βλέπουμε, όμως, ότι στο συγκεκριμένο άρθρο, στο άρθρο 17, ότι όλες οι νέες οργανικές θέσεις που συστήνονται θα καλυφθούν μέσω κινητικότητας.

Πηγή
Author: Δημήτρης Αγγελίδης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικα Αρθρα

Η δική μου αποτίμηση των χθεσινών εκλογών

Οι σχεδόν 215.000 πολίτες που συμμετείχαμε χτες στις εκλογές...

Μας ξαγρυπνά το όνειρο

Η ζωή μας είναι γεμάτη από όνειρα, όνειρα που...

Απίστευτη αναλγησία από την μνημονιακότερη Κυβέρνηση …

Τους τελευταίους μήνες αυτή η υποταγμένη, μνημονιακότερη  κυβέρνηση των...

Συλλήψεις υπουργών στον Νίγηρα, εκκενώνουν Γάλλοι και Ιταλοί

Ραγδαίες εξελίξεις μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα στον Νίγηρα, που...