Πολιτική «φουρτούνα» για τα λιμάνια

Μοιραστειτε το

Αποδυναμώνεται η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) με τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο του υπ. Ναυτιλίας ● Εξηγήσεις για την υποβάθμιση της Ανεξάρτητης Αρχής ζητεί και η Κομισιόν ● Σφοδρές αντιδράσεις από αντιπολίτευση, ΟΜΥΛΕ, ναυπηγοεπισκευαστές.

Σχεδόν 10 μήνες μετά την κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, σειρά είχε η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) και η πλήρης αποδυνάμωσή της.

Με αιφνιδιαστική τροπολογία -χωρίς να προηγηθεί απολύτως καμία διαβούλευση και ενημέρωση- που κατέθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης την παραμονή της ψήφισης του νομοσχεδίου «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο», αφαιρεί από την Ανεξάρτητη Αρχή σημαντικές αρμοδιότητες (ελεγκτικές και κανονιστικές), ενώ άλλες τις τροποποιεί και επί της ουσίας τη μετατρέπει σε γνωμοδοτικό όργανο.

Γ. Πλακιωτάκης

Δεν θίγουμε ούτε την ανεξαρτησία ούτε την υπόσταση της ΡΑΛ. Λύνουμε κάποια πρακτικά προβλήματα

Και όλα αυτά ενώ βρίσκονταν σε εξέλιξη σημαντικοί έλεγχοι από τη ΡΑΛ, οι οποίοι τώρα σταματούν, όπως οι έλεγχοι στη διαχείριση των αποβλήτων στους Οργανισμούς Λιμένων Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας και Πειραιά.

Επίσης οι αρμοδιότητες για την εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης μεταφέρονται στον εκάστοτε υπουργό Ναυτιλίας, ενώ καταργείται εντελώς η αρμοδιότητα που είχε η ΡΑΛ να διενεργεί ελέγχους και να έχει πρόσβαση στα βιβλία, στην αλληλογραφία, στους υπολογιστές, στα γραφεία κ.λπ. επιχειρήσεων και οργανισμών, ακόμα και σε κατοικίες στελεχών, παρουσία εισαγγελέα.

Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό χθες μιλώντας στη Βουλή ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, για το θέμα υπήρξε και παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία απαντώντας σε ενημερωτική επιστολή του προέδρου της ΡΑΛ Ι. Αγγελόπουλου κάνει γνωστό ότι οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα επικοινωνήσουν με τις ελληνικές αρχές για μια εξήγηση σχετικά με τις αλλαγές που επιφέρει η τροπολογία.

Ν. Σαντορινιός

Παραδίδετε τα λιμάνια βορά στους ιδιώτες

Ωστόσο ο Γ. Πλακιωτάκης, μιλώντας για την τροπολογία, υποστήριξε ότι δεν έθιξαν ούτε την υπόσταση ούτε την ανεξαρτησία της ΡΑΛ, απλά με αυτή τη ρύθμιση λύνουν κάποια πρακτικά προβλήματα που διαπιστώθηκαν λόγω επικάλυψης αρμοδιοτήτων.

«Προχωράμε στον επαναπροσδιορισμό των αρμοδιοτήτων της ΡΑΛ. Δεν νοείται η συγκεκριμένη Αρχή να έχει αρμοδιότητες που εκτείνονται μέχρι τη διενέργεια ελέγχων σε κατοικίες, σε πρόσωπα, σε επιχειρήσεις, αρμοδιότητα την οποία έχει μόνο η Επιτροπή Ανταγωνισμού», επισήμανε.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Ναυτιλίας Κ. Κατσαφάδος άφησε αιχμές για τον πρόεδρο της ΡΑΛ ρωτώντας τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης «σε ποιον υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ ήταν πριν διοριστεί πρόεδρος της ΡΑΛ;».

«Δηλαδή εσείς καταργείτε τις Αρχές εκδικητικά, επειδή ο πρόεδρος ήταν πριν σε υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ;», του απάντησε ο Ν. Σαντορινιός, ο οποίος απευθυνόμενος στον Γ. Πλακιωτάκη είπε: «Καταργείτε τη ΡΑΛ, προσβάλλετε τους θεσμούς της δημοκρατίας και το ερώτημα είναι γιατί το κάνετε τώρα; Μήπως επειδή η ΡΑΛ ήταν έτοιμη να ελέγξει το μονοπώλιο των αποβλήτων, μήπως επειδή το καλοκαίρι συμπληρώνεται η 5ετία που ο ΟΛΠ-Cosco πρέπει να ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις και μετά τη ρύθμιση αυτή η ΡΑΛ παύει να έχει τη δυνατότητα ελέγχου; Ποιος θα ελέγξει πλέον; Μας λέτε ότι μια Ανεξάρτητη Αρχή δεν έχει το δικαίωμα να καλέσει εισαγγελέα και να κάνει ελέγχους. Τότε ποιος θα κάνει τους ελέγχους, εσείς; Παραδίδετε βορά τα λιμάνια στους ιδιώτες».

Αντιδράσεις φορέων

Οι εξελίξεις προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις. Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) τονίζει πως στα λιμάνια μετά την ιδιωτικοποίησή τους ήταν και είναι απαραίτητο να υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος, αφού πρόκειται για εταιρείες κοινής ωφέλειας με ιδιαίτερη σημασία για την οικονομία, καθώς και για την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου. «Αντ’ αυτού παρατηρούμε ότι η κυβέρνηση προχωρεί σε αντίθετη κατεύθυνση, διότι μετά την κατάργηση της ΔΑΛ συρρικνώνει τις αρμοδιότητες της ΡΑΛ, αποδυναμώνει τον ρυθμιστικό της ρόλο και δημιουργεί ένα χειρότερο καθεστώς στον χώρο των λιμανιών», σημειώνει.

Oι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος (ΣΙΝΠ) και Ενωση Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά τονίζουν ότι η δραστική αποδυνάμωση της ΡΑΛ αντικειμενικά εξυπηρετεί ντόπια και ξένα ιδιωτικά συμφέροντα, που ενοχλούνται στις αυθαίρετες ενέργειές τους από εφαρμογή της νομιμότητας από την Ανεξάρτητη Αρχή Λιμένων, η οποία με τις αποφάσεις της αποτελεί ανάχωμα τόσο στις αυθαίρετες, παραβατικές και νεο-αποικιακού τύπου ενέργειες του ΟΛΠ, διοικούμενου από την κινεζική Cosco, όσο και σε μονοπωλιακές καταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων των πλοίων.

Τα τμήματα Εργατικής Πολιτικής και Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν ότι οι γνωμοδοτήσεις και οδηγίες της ΡΑΛ, οι οποίες «στενοχωρούσαν» τον ΟΛΠ (βλέπε το «κόκκινο» που έδειξε η ΡΑΛ στην προσπάθεια του ΟΛΠ να λάβει άδεια ναυπηγείου) και τα ιδιωτικά μονοπώλια στον χώρο της διαχείρισης αποβλήτων, έκαναν την κυβέρνηση να αποστερήσει από το Δημόσιο σημαντικές δυνατότητες παρέμβασης και ελέγχου.

Η συζήτηση στη Βουλή για την ψήφιση του νομοσχεδίου συνεχιζόταν μέχρι αργά το βράδυ σε υψηλούς τόνους, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία για τις δύο τροπολογίες και τα επίμαχα άρθρα.

Η ιστορία της ΡΑΛ

Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) προϋπήρχε ως δομή. Επανασυστάθηκε και αναβαθμίστηκε σε ανεξάρτητη διοικητική αρχή το 2016 με τον νόμο 4389/2016 (άρθρα 108-126), η λειτουργία της οποίας ήταν μνημονιακή υποχρέωση. Η ΡΑΛ είναι επιφορτισμένη με την εποπτεία και τη διασφάλιση της νομιμότητας των σχέσεων μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων του εθνικού λιμενικού συστήματος με έμφαση στην τήρηση της συμβατικής τάξης και στην εφαρμογή της νομοθεσίας περί ελεύθερου ανταγωνισμού.

Παράνομη απεργία των πλοηγών, νέα 48ωρη από ΠΟΥΕΝ

Παράνομη κήρυξε χθες το βράδυ το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά την απεργία των πλοηγών κάνοντας δεκτή την προσφυγή του ΟΛΠ και της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco). Το δικαστήριο αποφάσισε ότι είναι παράνομη η συμμετοχή των πλοηγών στην απεργία που προκήρυξε η ΑΔΕΔΥ μετά από αίτημα της ΠΟΥΕΝ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας). Ωστόσο οι πλοηγοί συνεχίζουν κανονικά την απεργιακή τους κινητοποίηση, η οποία σημειώνει μεγάλη επιτυχία, καθώς χθες προκήρυξε νέα 48ωρη απεργία η ΠΟΥΕΝ από τις 8 το βράδυ της Τετάρτης μέχρι τις 8 το βράδυ της Παρασκευής.

Θυμίζουμε ότι οι πλοηγοί αντιδρούν στο άρθρο 22 του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας το οποίο αναμενόταν να ψηφιστεί αργά χθες το βράδυ στη Βουλή. Σύμφωνα με αυτό, αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα εκδίδουν στους πλοιάρχους κάποιων πλοίων Πιστοποιητικό Εξαίρεσης από την Πλοήγηση (Pilot Exemption Certificate) και με αυτό οι πλοίαρχοι θα μπορούν να μπαινοβγαίνουν στα λιμάνια χωρίς τη συνδρομή πλοηγού.

Πηγή
Author: Χριστίνα Παπασταθοπούλου

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικα Αρθρα

Η δική μου αποτίμηση των χθεσινών εκλογών

Οι σχεδόν 215.000 πολίτες που συμμετείχαμε χτες στις εκλογές...

Μας ξαγρυπνά το όνειρο

Η ζωή μας είναι γεμάτη από όνειρα, όνειρα που...

Συλλήψεις υπουργών στον Νίγηρα, εκκενώνουν Γάλλοι και Ιταλοί

Ραγδαίες εξελίξεις μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα στον Νίγηρα, που...

Απίστευτη αναλγησία από την μνημονιακότερη Κυβέρνηση …

Τους τελευταίους μήνες αυτή η υποταγμένη, μνημονιακότερη  κυβέρνηση των...